Grønnkålhel

Håpet er (lyse)grønt!

Håpet er lysegrønt, skriver Alexander Kielland. Det er mulig, i alle fall er det grønt! Jeg skulle jo gjøre litt plass i hverdagen min til å lage enkle og gode retter vi kan spise typisk på kvelden etter trening. Mitt første forsøk – fylte avocado – ble av typen katastrofe, men nå har jeg jammen fått dreisen på noe her: Grønnkålchips!

Godt, sunt og superenkelt! Siden det var nytt år og greier, tok jeg frem denne boken om å bli sunn. Der fant jeg oppskriften.

Grønnkålbok

Slik gjør du det:

  • Ta en pose grønnkål (ferdig vasket og klar så går det kjapt)
  • Legg kålen i en bolle
  • Hell over litt olivenolje
  • Strø på salt
  • Bland alt godt sammen
  • Legg kålen ut på et bakepapir
  • Sett i ovnen, 175 grader, 10-12 minutter

Grønnkålibolle

Grønnkålolje

Grønnkålklar

Voila! Crispy, sunn snacks med lekker farger som formelig oser av antioksidanter. Sånt gir meg kjøkken-selvtillit! Øvelse gjør mester. Gjelder å aldri gi seg.

Nå skal jeg teste om grønnkål-chipsen min egner seg til taco!

Fin fredag og god helg! 🙂

Kommenter
Ankel3

10-5-10 modellen for vrikkede ankler

Det har blitt litt knall og fall og noen skader her og der i løpet av tiden jeg har drevet med kunstløp. Jeg har slått halebenet, håndleddene, hodet og så var det jo den litt større saken med skulderen (som nå er helt fin igjen!). Men det aller første som skjedde var at jeg vrikket ankelen. Etter noen dager på krykker var det på tide å starte opptrening. Da fikk jeg et opplegg som visstnok skal være veldig bra for å trene opp vrikkede ankler, nemlig 10-5-10 modellen!

Modellen er slik at man skal gjøre et sett øvelser i 10 minutter, 5 dager i uken, i 10 uker. Her finner du eksempler på øvelser.

Og faktisk, etter 10 uker var ankelen rimelig igang igjen. Jeg har siden det fortsatt å ha disse øvelsene med i treningen min for å forebygge ny skade. Det er ikke helt sikkert at slik trening kan forhindre ankelskader hos personer som ikke har skadet seg tidligere, men jeg merker i alle fall at både den skadede og den friske ankelen har blitt sterkere og mer stabile, så da kjører jeg på. Det som er så bra er at øvelsene er lette å gjøre nesten hvor som helst bare du har et ujevnt underlag. En balansepute, f.eks. tar veldig liten plass og er super å ha hjemme. Da kan jeg lure inn litt trening når jeg ser på nyheter eller en film.

Ankelstyrke2

Bosuball

Å trene på balansepute/bosuball er også supert for å styrke knær og for rett og slett å få bedre balanse.

Nå er det snart et nytt år og nye muligheter. Det beste er selvfølgelig å ikke få noen skader i 2018, men jeg tenker at skal man drive med kunstløp så nytter det ikke å være redd for å slå seg litt av og til 🙂

I dag, sånn på slutten av året skal vi være litt gærne her og lage lakse-taco! Håper det i alle fall går skadefritt for seg…

Fin fredag, god helg og snart: Godt nytt år!

Основные RGB

 

Kommenter
Inliners

Den som rydder, den finner!

Alt for lenge siden blogging nå, men jeg måtte ha en pause. Denne høsten har definitivt vært litt i overkant for mye å ta inn og så kom julerushet. Men etter å ha skaffet litt ekstra plass til meg, så har roen nå senket seg. Jeg har brukt et par dager på noe så sjeldent som å rydde hjemme (rene terapien!). Da dukker det opp mye rart, som f. eks. disse fine greiene her, som jeg helt hadde glemt at jeg hadde anskaffet:

Inliners2Jeg kjøpte de sensommeren 2016, fordi jeg var redd for at jeg ikke skulle komme fort nok på is i prosjektet mitt om å lære kunstløp på et år. Men så ordnet det seg jo med både is og trener, og disse ble tydeligvis lagt innerst i skapet. Hm, lurer på hvordan de funker… Det skal jeg teste skikkelig i julen.

Men det er ikke jul helt enda. Treet står i stuen, men pyntes, tradisjonen tro, ikke før i morgen. Så vi kjører helt vanlig fredagsopplegg her i dag med taco. I romjulen skal jeg på treningsleir, igjen. Og i år er det egen gruppe for voksne! Hurra! Det var veldig hyggelig å trene med barna i fjor, altså, men vi hadde kanskje ikke så veldig mye å prate om i pausene 🙂

Fin fredag, god helg og snart – God jul!

JuleskøyterPhoto by Paul Solomon on Unsplash

Kommenter
AlderskortetFremhevet

Trekker du alderskortet?

Når blir vi for gamle til noe? Blir vi for gamle til noe? I så fall hva blir vi for gamle til? Og når blir vi evt. for gamle? Er det når vi er 30 år? 40 år? 50? Det har jeg tenkt på denne uken.

Ganske ofte hører jeg folk si «Nei, nå er jeg blitt for gammel til å…» De trekker alderskortet! Det kortet er visstnok et helt magisk kort som gir oss fritak! For eksempel gir det fritak for å lære nye ting, for å henge med på teknologisk utvikling, for å følge tidligere drømmer som ennå ikke er blitt oppfylt, bare for å nevne noe. Alderskortet trekkes også fort når det blir snakk om å sette igang med sport og trening. «Nei, kroppen er ikke som før, vet du. Best å ta det litt med ro».

Men det er ikke sant! Faktisk når det gjelder trening så er kroppen laget slik at den bare digger at vi holder oss i form. Det er aldri for sent å starte og vi kan holde den i skikkelig god form omtrent så lenge vi måtte ønske. Vi må bare trene mer og mer – ikke mindre og mindre. Her knuses 8 myter om alder og trening. F. eks. viser studier at eldre har like rask progresjon som yngre når de trener styrke. Du kan ha like god kondis når du er 60 som når du er 20. Og så gjelder det å ikke stoppe. Se på denne dama her!

Å trekke alderskortet er jo ikke noe problem hvis man faktisk ikke ønsker å utvikle seg, ikke har noen flere drømmer å oppfylle eller ikke er så opptatt av hvordan det står til med kroppen. Men det er jo veldig trist hvis alderskortet kommer i veien og begrenser deg.

Jeg har iallefall kastet mitt alderskort for lenge siden – eller sannheten er at jeg aldri har hatt et. Derfor ble jeg ikke overrasket over at jeg startet med kunstløp som 48-åring. Det overrasker meg heller ikke at jeg drømmer om hvor god jeg skal bli om 5 år, 10 år osv. Og tenk når jeg en vakker dag blir pensjonist! Da kan jeg drive med kunstløp på heltid!

Fin fredag og god helg! 🙂

Kommenter
Skjørtogstrømper

Nå også i skjørt!

Aller først – bloggen har bursdag! Denne uken er det ett år siden jeg startet å blogge om prosjektet: Hvor god kan jeg bli i kunstløp! Og for et år! Jeg har lært så masse, hatt det så gøy og truffet så mange superhyggelige mennesker. Hurra!!!

Ettårskake

Etter en kortere bloggpause, er det vel da på tide å komme i gang igjen å forsette bloggingen om sesong 2. Og siste nytt er at jeg nå har testet ut hvordan det er å trene i skjørt! Denne uken testet jeg også sånne strømper som går over skøytene. Synes det er ganske kult. Se her!

Jeg vet ikke helt om skjørtet og strømpene fikk meg til å føle meg enda mer som en kunstløper, eller mer sånn som hvis man stiller i veldig fancy utstyr i slalombakken og ploger nedover 🙂

Fredag er det uansett og tacoen er klar. Fin fredag og god helg!

Kommenter
Heart

«Jeg vet akkurat hvordan du har det!»

Plutselig ble dagene litt annerledes. En ting er at vi har hatt og har syke barn her. Det er hektisk, men det ordner seg, jo. Verre er det at jeg i tillegg samtidig har fått alvorlig sykdom i annen nær familie.

Jeg synes det er godt å kunne være nokså åpen når mer alvorlige og triste ting skjer. Da er det lettere å få både forståelse og støtte. Og folk er jo så snille og omtenksomme. Det er fint når folk bryr seg om. Jeg liker det 🙂

I forbindelse med dette har jeg de siste dagene lagt merke til og tenkt på en ting. De som har opplevd lignende situasjoner i livet som den jeg opplever nå, sier ofte: «Så trist, Nora. Det har jeg også opplevd. Jeg vet akkurat hvordan du har det!» Det er dette jeg har tenkt på – hvordan kan noen vite akkurat hvordan jeg har det?

Jeg lytter til deres historier, hvordan de følte det og hva de gjorde for å takle det. Det slår meg at hver gang, helt ærlig, har jeg tenkt inni meg: «Du verden, vi er ganske ulike når det gjelder dette. Jeg har det ikke sånn i det hele tatt». De deler gjerne også råd om hva jeg nå må gjøre for å håndtere dette. Igjen må jeg innrømme at jeg tar meg selv i å tenke at jeg faktisk må håndtere dette på en helt annen måte.

Hm… kanskje er det situasjoner i livet der andres erfaringer og råd ikke er så overførbare? Eller kanskje er det bare jeg som er helt annerledes enn de fleste? Jeg vet ikke. Jeg bare kjenner at jeg tydeligvis ikke noen gang kommer til å kunne vite akkurat hvordan noen andre har det. Jeg kommer heller ikke til å forstå hvordan andre klarer å vite akkurat hvordan jeg har det og hva jeg trenger.

Livet altså, det skal ha plass til mange ting. Også motgang og mer triste greier. Og uansett tips og råd må jeg nok selv finne ut både hvordan jeg skal ta inn det som skjer og hvordan jeg skal håndtere det.

Og en ting jeg trenger nå er å ha noe gående litt som vanlig også – så det blir taco i dag og jeg sier:

Fin fredag og god helg!

 

 

Kommenter
AvocadoEgg1

Egg og avocado

Her i heimen er det som regel litt huheihvordetgår. Vi har en ambisjon om å få spist mat sammen en gang i døgnet, men ingen kan helt sikkert vite når det blir eller hva det blir.

Etter jobb og skole, sånn 16 – 17 tiden, skal som regel minst en av oss ha plass til å trene. Da passer det ikke å stappe i seg middag. Det blir derfor ofte kveld før vi samles for å spise. Da er det heller ikke så godt med altfor mye mat.

Så nå i høst har jeg tenkt å bli god på å lage enkle, lekre og næringsrike retter som frister en tidlig kveld etter trening. Problemet er at jeg er en katastrofe på kjøkkenet (og med alt sånt hus og hjem greier). Men denne gangen skal ikke det stoppe meg. I går kveld gikk jeg løs på mitt første kveldsmatprosjekt. På godt.no fant jeg denne oppskriften på: Bakte egg i avocado toppet med spekeskinke!

Du trenger 2 stk avocado, fire egg, 8 skiver spekeskinke og litt vårløk til å freshe opp med.

AvocadoEgg1

Del avocadoene i to og ta ut stenen. Putt ett egg i hver halvdel. Inn i ovnen på 180 grader i 20 minutter. I mens sprøsteker du skinken. Legg det hele opp på et fat og strø litt vårløk over. Voila!!!

AvocadoEgg2

Nå vil jeg egentlig skrive «Du verden! Dette smakte sååå godt!» Sannheten er dessverre at jeg (for å få plommen i egget litt fastere) lot det hele stå altfor lenge i ovnen. Eggene ble helt gummiaktige og mann og barn slåss om å få tak i skinken og vårløken. Men dette er mitt første forsøk! Neste gang skal jeg passe tiden bedre! Da tenker jeg dette blir digg kveldskos.

Nå safer vi med taco! Fin fredag og god helg! 🙂

Kommenter
SnailRacer

Mål in the making

Snart er det gått ett år siden jeg startet prosjektet og bloggen. Nå er det på tide å sette nye mål for kommende sesong. Jeg har tenkt på hvor jeg skal legge lista. Før jeg spikrer den helt, har jeg i alle fall tre ting som skal med.

Få opp farten!
Det går jo så tregt alt sammen. I kunstløp er det som om det er to verdener – min verden hvor det kjennes som om trinn flyter og går raskt og fint, og en virkelig verden der sannheten er at jeg ser ut som en snegle. Dette sannhetens øyeblikk viser seg når jeg ser på videoopptak fra trening. Denne sesongen skal jeg gå fra snegle til racer-snegle.
SnailRacer

Bøye i knærne
Jeg klarer fortsatt ikke å bøye tilstrekkelig i knærne. Det er det samme her som med fart – jeg tror jeg får det til, føler at jeg nesten ligger nede på isen, men så viser jo video at det så vidt er en liten knekk i kneet. Denne sesongen skal det bøyes. Sånn skal det se ut:

Bli fortrolig med trinn som går bakover
Dette første året har det vært mye grunntrinn å lære. Alt som går bakover har jeg følt meg spesielt utrygg på. Det skal det bli en slutt på. Denne sesongen skal jeg naile leggover bakover og få dreisen på dette trinnet: Backward cross rolls! Det ser superlett ut, men det er det i hvert fall ikke for meg.

I helgen skal jeg lage noen 0-punkts videoer som jeg kan bruke for å sammenligne og oppdage fremgang eller mangel på sådan.

Og sesongens innstilling skal være som den jeg fant i et sitat på Figure skating quotes:

«Just stick with it – what seems so hard now, one day will be your warm up» #denfølelsen

Fin fredag og god helg! 🙂

Kommenter
Bag

Og hva har vi i treningsbagen?

Jeg leser endel treningsblader. I ett av dem er det en fast spalte der sånn passe kjente personer skal svare på spørsmål som f. eks.  Hva trener de? Hva spiser de før trening, etter trening? Hva motiveres de av? Og ikke minst: Hva har de i treningsbagen? Skikkelig interessant (he-he). Så jeg tenkte at i dag skal jeg også skrive en slik spalte. Hva har jeg i treningsbagen? 🙂

Her er min treningsbag
Dette er min treningsbag. Den har jeg hatt veldig lenge og den funker helt suverent. Nå skal vi se hva som er oppi her…
Bag

Løpesko – så klart!
Løpeskoene er alltid med. Jeg har akkurat fått meg et par nye. Jeg har lenge løpt på Asics (Gel Nimbus 12) og tenkte jeg skulle teste Adidas som jeg løp på for noen år siden. Etter diverse prøverunder har jeg landet på adidas ultra boost. De sitter bra på foten min, er supermyke samtidig som de har utrolig god demping. Og hvite, selvsagt! Fint og totalt upraktisk.
Løpesko

Trådløse øreplugger
Jeg må ha musikk! Uansett hva jeg trener så blir det så mye bedre med musikk. Trådløse øreplugger er tingen slik at jeg kan veive med armene så mye jeg vil uten å surre meg inn og rive proppene ut av ørene. Jeg er veldig fornøyd med de jeg har nå, men så klart på min ønskeliste står et par som ikke har ledning i det hele tatt. Det skal jeg skaffe meg i løpet av høsten.
EarpodsJayBird

FlipBelt
Hva gjorde jeg før FlipBelt, mon tro? Hadde telefonen på armen i en sånn armgreie eller i lomma? Holdt den i hånden? Husker ikke. Skal jeg løpe ute har jeg nå alltid på meg FlipBelt som passer på telefonen min. Helt uunnværlig både til løpe – og gå-turer. Har fast plass i treningsbagen!
FlipBelt

Håndklær
Jeg har et par små håndklær der også. Ett til å legge på matten på treningsstudio og ett til å tørke svette med.
Håndkler

Vannflaske
Ja, her er jeg fancy! Jeg kjøper av og til en vannflaske og så fyller jeg på den og bruker den om og om igjen. Akkurat nå var det visst Imsdal.
Imsdal

Hengelås
Fint å ha hengelås til garderobeskap på treningsstudioer. Den her har jeg hatt i mange år, ligger alltid i bagen!
Hengelås

Hårstrikker
Jeg må ha hårstrikk når jeg skal trene. Har jeg ikke det, blir det litt krise. Derfor passer jeg på at det er en hel haug med strikker i bagen.
Hårstrikker

Leppepomade
Jeg har leppepomade overalt. I jakkelommer, i bilen, på jobben og i treningsbagen. Og nå har jeg en ny favoritt. Den heter Kyss og er bare helt fantastisk! Deilig konsistens, lukter veldig godt og har et lekkert design. Den her lå i bagen min nå.
Lykke

LepomadeLykke

Treningsbar med kokos
Og så kan jeg jo ikke risikere å bli gående sulten. Derfor har jeg alltid noe å spise i bagen min. Den her går det mye av for tiden – kokossmak. Halve baren før trening og halve etterpå før jeg får i meg skikkelig mat. Det funker som rakker´n (selv om liksom noen barer er merket med «før trening» og noen er merket med «etter trening». Det blåser jeg i. Så nøye er det ikke for meg som bare er nestentoppidrettsutøver).
Bar

Det var visst det som lå i treningsbagen i dag. Da vet vi det! Nå er det endelig fredag. Dette har vært en hektisk og bra uke. I helgen blir det trening i hvert fall lørdag. Da er det greit å vite at bagen er pakket og klar. Fin fredag og god helg! 🙂

Kommenter

Litt fortvila, men absolutt i gang igjen!

Kunstløp er ferskvare! Denne uken har jeg vært noen timer på isen igjen og det for første gang etter ferien. Og du verden! Blir litt Bambi og alt er litt stivt og rart. Jeg henger liksom ikke helt med. Her er en liten stemningsrapport fra denne fredagskveldens økter:

Men det skal nok bli bra når jeg kommer skikkelig igang igjen. Gøy å trene med denne gjengen her:

CampJarAug17

Litt sliten nå, så sofaen kaller og jeg orker ikke spise annet enn litt fredagssnop. Så, fin fredag og god helg, da!

Godis

Kommenter