Førstereis med yoga!

Hjelp! Jeg er stiv som en stokk! Det hemmer meg når jeg er på isen. Det må helt klart være en fordel å være mer smidig og bevegelig enn jeg er akkurat nå. Se her, jeg når ikke ned til tærne! Det gjør faktisk ganske vondt.

innlegg-4-toying

 

Og spagaten er heller ikke innen umiddelbar rekkevidde!

innlegg-4-spagaten

Dette må jeg gjøre noe med! Men hva er beste metode? Skal det være dynamisk tøying? Statisk? Hvor lenge skal strekken holdes? Skal man varme opp eller ikke? Tøye hver dag? Før eller etter styrketrening? Det er ikke så rett frem.

Jeg er blitt anbefalt å teste ut yoga. Siden jeg aldri har prøvd det, startet jeg med å google. Det er jammen mye forskjellig å velge i! Etter et kjapt søk, hadde jeg en liste med navn som anusara yoga, ashtanga yoga, hatha yoga, sri sri yoga, bikram yoga, restorative yoga, yin yoga og yang yoga, for å nevne noen.

 

innlegg-4-yoga-styles

Jeg endte opp med å begynne med det som heter Yin yoga. Dette er yoga med øvelser som hjelper for å spenne av og strekke bindevevet for å bli mer fleksibel. Akkurat det jeg trenger! Og helt suverent er det at slike timer er å finne på Sats Elixias online hjemmetrening! Jeg er blitt veldig glad i all trening som kan gjøres hjemme.

 

innlegg4-online-trening

På nettet så jeg også at man kan kjøpe alt mulig utstyr for å drive med yoga. Men jeg har heller gått for «man tar hva man har» varianten. Gjenbruk er topp! Så på bildet under kan du se mitt nye hjemme-yoga-studio.

innlegg4-yoga-studio

Som yoga-matte bruker jeg et gammelt liggeunderlag. Det fungerer helt glimrende! Så har jeg funnet frem teppe og noen puter til å støtte opp her og der. En gammel bok fungerer som en yoga-blokk. Jeg bruker den spesielt til å støtte hodet i noen av øvelsene. Og så er gamle belter supert utstyr for å forlenge når jeg ikke enda er myk nok.

innlegg4-yoga-position2

Her ser du øvelser av typen «knyt bena sammen til en knute» og slapp av. Den heter shoelace.

For meg, som til nå har vært av den mer utålmodige typen, bød aller første yogatime på en utfordring. Yin yoga er skikkelig langsomme greier. Hver posisjon holdes i 3 – 5 minutter! Litt ut i timen kjente jeg plutselig en sterk trang til å rømme! Jeg fikk rett og slett lyst til å reise meg opp å finne på noe som gir mer adrenalin. Og akkurat da, sekundet før jeg skulle avbryte, sier instruktøren dette:


Gjengitt med tillatelse fra SatsElixia

Akkurat sånn føltes det! Kanskje hadde hun rett? Hold ut og det kommer til å bli bra? Det måtte jeg teste og bestemte meg for å fortsette. Og hun hadde et poeng. Etterhvert føltes det godt å bare være i nuet, kjenne at kroppen spenner av og at bindevevet sakte og sikkert «smelter» og gir etter. Det ble godt å roe ned.

Nå etter at jeg har holdt på noen uker, er min erfaring at det hun sier om tålmodighet stemmer på en prikk. Jeg blir roligere, både når jeg gjør yoga og i hverdagen ellers. Å holde en posisjon i 3 – 5 minutter er ikke lenger en utfordring, men noe jeg gleder meg til. Plutselig er jeg blitt en som setter pris på 45 minutter stillstand hvor tankene kan flyte fritt. Den så jeg ikke helt komme. Nå gjør jeg Yin yoga to til tre ganger i uka. Jeg vet ikke om det er for mye eller for lite, men det fungerer for meg. Og jada, med litt andre tøye-økter også har jeg nå blitt noen millimeter mykere. Det får ta sin tid. Tålmodighet!

Har dere noen råd for å bli myk? Del gjerne! Jeg tar i mot alle tips med stor takk. God helg!

Facebook Comments