Ankel3

10-5-10 modellen for vrikkede ankler

Det har blitt litt knall og fall og noen skader her og der i løpet av tiden jeg har drevet med kunstløp. Jeg har slått halebenet, håndleddene, hodet og så var det jo den litt større saken med skulderen (som nå er helt fin igjen!). Men det aller første som skjedde var at jeg vrikket ankelen. Etter noen dager på krykker var det på tide å starte opptrening. Da fikk jeg et opplegg som visstnok skal være veldig bra for å trene opp vrikkede ankler, nemlig 10-5-10 modellen!

Modellen er slik at man skal gjøre et sett øvelser i 10 minutter, 5 dager i uken, i 10 uker. Her finner du eksempler på øvelser.

Og faktisk, etter 10 uker var ankelen rimelig igang igjen. Jeg har siden det fortsatt å ha disse øvelsene med i treningen min for å forebygge ny skade. Det er ikke helt sikkert at slik trening kan forhindre ankelskader hos personer som ikke har skadet seg tidligere, men jeg merker i alle fall at både den skadede og den friske ankelen har blitt sterkere og mer stabile, så da kjører jeg på. Det som er så bra er at øvelsene er lette å gjøre nesten hvor som helst bare du har et ujevnt underlag. En balansepute, f.eks. tar veldig liten plass og er super å ha hjemme. Da kan jeg lure inn litt trening når jeg ser på nyheter eller en film.

Ankelstyrke2

Bosuball

Å trene på balansepute/bosuball er også supert for å styrke knær og for rett og slett å få bedre balanse.

Nå er det snart et nytt år og nye muligheter. Det beste er selvfølgelig å ikke få noen skader i 2018, men jeg tenker at skal man drive med kunstløp så nytter det ikke å være redd for å slå seg litt av og til 🙂

I dag, sånn på slutten av året skal vi være litt gærne her og lage lakse-taco! Håper det i alle fall går skadefritt for seg…

Fin fredag, god helg og snart: Godt nytt år!

Основные RGB

 

Facebook Comments